De allereerste weken Valencia | Blog 1 - 12 september 2021

12 september 2021 - Valencia, Spanje

Lieve allemaal,

Daar zijn we dan...

In València net aangekomen op het vliegveld. 126 vragen in mijn hoofd. Ik maak me toch wel een beetje zorgen. Logisch ook! We wonen, werken en leven in een heel ander land.

Zou de taxi er al staan? Hoe zal dadelijk het eerste contact met de 'Landlord' gaan? Heb ik hem wel duidelijk geappt dat we nu onderweg zijn?

Achteraf gezien waren deze zorgen niet nodig, we hadden het goed geregeld en goed voor elkaar. Taxi was er keurig op tijd, we hadden een goede rit gehad. Al was ik dankbaar dat ik niet zelf reed. In Spanje gaat het toch net wat anders in het verkeer dan in Nederland. Ook het contact op de dag zelf was goed verlopen. De landlord met zijn gezin kwam tegelijkertijd met ons aan! Perfect getimed. We konden meteen meelopen naar het appartement. Ze hebben daar alles laten zien en ik heb het contract ondertekend. Uiteraard niet zomaar een handtekening neergezet, we hebben dit na laten kijken bij onze Spaans docente.

Week 1 was eigenlijk nog even vakantie. Wat zaken uitzoeken en regelen, schoolgenoten ontmoeten en de stad ontdekken. We waren beiden nog nooit in València geweest. Extra leuk was het feest Las Fallas. Door heel de stad waren papier-maché beelden te zien. Je keek echt je ogen uit.

Beeld Las Fallas

We hebben eerst de omgeving van ons appartement leren kennen. Waar zitten de winkels, waar zitten de supermarkten en welke heeft dan de beste prijs/kwaliteit verhouding? Ik moest dan ook wennen aan het feit dat we bij de boodschappen ook flessen water moesten meenemen. Uit de kraan drinken kan hier natuurlijk niet. Naast al het ontdekken hebben we ook ons vervoersmiddel weten te regelen voor de aankomende maanden. We gaan València rond op mooie roze fietsen. Het paste niet helemaal in de lift.. maar door creatief denken is het ons toch gelukt!

Fiets

Week 2 zijn we voor het eerst binnen geweest op onze stage. Het was er erg groot en mooi! De medewerkers zijn lief en de manager is ook erg meedenkend en open. We kregen eerst een rondleiding en daarna zijn we onderverdeeld over een aantal klassen. Ik sta nu op een groep met 2,5 jarige. Dit vind ik erg leuk. De leeftijd waar je nog wel wat voor ze zorgt, maar ook de zelfstandigheid erg aanmoedigt.

De eerste week stage is mij erg goed bevallen. Voor mijn gevoel werk ik niet veel harder dan ik in Nederland al deed en ik kan vooral mijn eigen gang gaan. Elke groep heeft standaard twee juffen, dus staan we nu met z'n drieën. Je merkt ook wel dat dit op sommige groepen echt nodig is. Ik heb die week één dag vrij gehad, de dag dat ik terug kwam besprongen ze met hoe erg ze me die dag wel niet gemist hadden. Dat was een fijn gevoel natuurlijk, ik word gezien en gewaardeerd. Ik ben erg benieuwd naar aankomende weken. We zijn nu namelijk het jaar nog echt aan het opstarten. De kinderen communiceren nu nog vooral in het Spaans, na de vakantie zijn ze het Engels spreken een beetje verleerd en ontwend. Daar ben ik denk ik vooral benieuwd naar, hoe de groei hierin zal zijn.

Voor nu sluit ik mijn eerste impressies af met wat bijgevoegde foto's. Het is nu eind week 2 en heb nu al leuke en mooie herinneringen mogen maken. Ik ben dankbaar.

Dikke kus, Lies

Vliegtuig selfie!

1. Katinka:
    12 september 2021
    Leuk leuk leuk Liesje! Dat je nog maar een hoop leuke dingen mag doen en meemaken 😘
  2. Megan:
    14 september 2021
    Super gaaf Lisa!
    Geniet ontzettend van de tijd dat je daar bent, want voor je het weet is het voorbij.

Doe wat goed voelt en blijf lekker schrijven, nu al leuk!! ;)